Tuesday, September 30, 2014

Jerawat Oh Jerawat!!!

Posted by Unknown at 7:16 AM
Assalamualaikum w.b.t

Hola bloggie!

Sowi, lama tak update.Bz sket na.Lately banyak benda I kena pikir.Benda datang sekali arung memang memeningkan.But I'll come back now.Oklah, kali nih I nak cakap pesal jerawat?Yeah, most of dari kita sangat taboo ngan jerawat.Paling kronik bila aa yang sanggup tak keluar rumah coz malu dengan problem jerawat yang kronik.

Muka I memang takde problem jerawat.Tapi semakin meningkat dewasa nih aha (ini orang taknak ngaku dah tua...hihi), jerawat seronok plak dok kat muka I nih expecially time peot.Meriahlah cik mah oit!Bermacam2 ubat jerawat I tepek kat muka tapi tak memberangsangkan.Sampailah satu hari I dok melepak2 ngan housemate I,I terpandang dia membaca buku "Allah Doktorku" by Mukhlas Asy-Syarkani Al-Falahi.Melihat muka I yang macam excited jek tengok buku tue, dia pon bagilah I baca till I'll found out satu petua menghilangkan jerawat iaitu menggunakan kulit kayu manis dan madu.


Sape sangka serbuk kayu manis yang biasa digunakan dalam masakan boleh menghilangkan jerawat?Ya, FYI kandungan minyak asiri yang terdapat dalam kulit kayu manis ini berkemampaun sebagai anti mikro yang membunuh bakteria dan sebagai anti oksida yang menentang radikal bebas.

Manakala madu mengandungi sifat penyembuh alami yang terdiri dari enzim, antioksidan, dan anti bakteria yang boleh membantu membersihkan kulit. Selain itu, madu merupakan pelembab alami yang sangat bagus.

So,I pon cubalah petua nih.Mudah jek.Kita cuma perlukan madu dan serbuk kayu manis.If takde korang boleh la kikis kayu manis yang ada kat dapur umah korang.Err,if memang takde kena beli kat kedai.Murah jek.RM1.65 jek kat AEON Big.

Cara2nya:

Campurkan 1 sudu kecik serbuk kayu manis bersama 3 sudu kecil madu.Kacau sehingga sebati.If kenyal sangat, tambahkan lagi sedikit madu supaya adunan tidak terlalu likat.Mean, korang boleh la tepek adunan itu ke kulit.If Kenyal, nanti bertapok2 pulak.Kira macam korang buat adunan penkek.Kena cair sket so senanglah nak bentuk penkek.Same goes to adunan serbuk kayu manis dan madu tadi.

Serbuk kayu manis
Madu
Mesti likat begini
Lepas tue apa lagi, tepeklah di muka anda seperti anda memakai mask.Tang jerawat tue, korang tepek lebih sket.Mula2 pakai tue memang akan rasa pijar.Disarankan dipakai pada waktu malam sebelum tidur.Setelah bangun tidur, basuhlah muka dengan air suam.Disarankan memakai mask ini selama seminggu direct untuk kesan yang optima.If yang ada hubby tue bgtau awai2 nak tepek mask nih ek.I tak bertanggungjawab if hubby anda kena heart attack if terkejut beruk tengok muka anda ngan  mask nih.Hehe...

Alhamdulillah, it's work for me.Mula2 jerawat korang akan makin naik tapi lepas hari ketiga dah kering.Mybe itu tindak balas mask tue terhadap jerawat.Masuk hari keempat dan seterusnya tinggal parut jeklah.Nak hilangkan parut dengan cepat senang jek.Oleskan madu dengan lapisan agak tebal kat muka korang.Biarkan ke 20 -30 minit dan cuci dengan air suam.Buatlah 2-3 kali seminggu.

Selamat mencuba!




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Me, Myself & I... Asza Amran @Copyrights 2014